,

Jak poprawić niską samoocenę? | Część 1

Samoocena, poczucie własnej wartości – jak je budować? Co na nie wpływa?

Jednym z bardzo silnie wpływających czynników są nasze schematy myślenia, mamy swoje tendencje w tym na co zwracamy uwagę.

W tym filmie opowiem o tych, które wpływają na niskie poczucie własnej wartości.

 

W tym filmie bazuję na założeniu, że myśli to nie fakty, a to jak widzimy świat czy daną sytuacje to nasza interpretacja i to ta interpretacja, a nie wydarzenie samo w sobie, wpływa na nasze emocje. Jeżeli jest to dla Ciebie nowa koncepcja to zobacz najpierw poprzedni film, gdzie dokładniej o tym opowiadam.

Mówiłam w nim też o tym, że na to jaki kawałek rzeczywistości dostrzegamy, mają wpływ zniekształcenia poznawcze – podświadome tendencje w myśleniu.

Te wzorce myślenia mają też bardzo duży wpływ na to co myślisz o sobie.

Na to czy widzisz te elementy, które pokazują twoją wartość czy wręcz przeciwnie – masz tendencje do widzenia tych fragmentów sytuacji, które pokazują Twoje niedoskonałości.

Pokażę teraz na przykładzie 3 popularne zniekształcenia mające ogromny wpływ na Twoją samoocenę, a w następnym filmie opowiem o kolejnych 4 – zasubskrybuj kanał, żeby go nie przegapić.

 

Łukasz jest uczniem liceum, jego średnia jest w pierwszej połowie  klasy, a jeżeli chodzi o oceny z języka polskiego to nie dorównuje mu nikt.

Jak myślicie co myśli o sobie? Niestety, że jest głupi i uparcie w to wierzy. Często ma myśli typu:

Z 10 osób w klasie ma lepsze oceny ode mnie. Dlaczego jestem taki głupi? Powinienem być piątkowym uczniem, a nie jakimś czwórkowym!

 

Wiecie, że w tych kilku zdaniach możemy znaleźć szereg zniekształceń?

Spójrzmy jeszcze raz na te myśli:

Z 10 osób w klasie ma lepsze oceny ode mnie

Mamy tutaj przykład niesprawiedliwego porównania – Łukasz koncentruje się tylko na tych osobach, którym idzie coś lepiej od niego, a następnie porównuje się z nimi i ocenia gorzej.

Przy ocenie, nie bierze pod uwagę tych wszystkich osób, od których jest lepszy – bazuje, więc tylko na wycinku rzeczywistości.

Do tego przy niesprawiedliwych porównaniach często mamy nierealistyczne standardy, którym po prostu nie da się sprostać – na przykład porównujemy swoją figurę do zdjęć modelek po obróbce w fotoshopie, albo swoje sukcesy do osób ze znacznie większym doświadczeniem.

 

Spójrzmy dalej na te myśli:

 

Dlaczego jestem taki głupi?

Tu widzimy etykietowanie – jedno ze zniekształceń, które sieje najwięcej zamętu. Zachodzi wtedy, kiedy przypisujemy negatywne cechy sobie i innym.

Dlaczego jest to zniekształceniem? Bo jakieś zachowanie, umiejętność czy stan posiadania nie są równoznaczne z daną cechą.

To, że 10 osób w klasie ma lepsze oceny, oznacza że… 10 osób w klasie ma lepsze oceny i tyle. Wszystko co do tego dodajemy to nasza interpretacja. To, że ktoś ma pryszcze oznacza, że ma pryszcze – to że jest ładny czy brzydki to… interpretacja. To, że ktoś nie wykonał zadania na czas, oznacza że nie wykonał go na czas, i tyle.

Zachowanie jest chwilowe, umiejętności są zmienne – nie mogą więc trafnie określać stałych cech.

Czujecie to?

 

Powinienem być piątkowym uczniem, a nie jakimś czwórkowym!

To przykład nadużywania powinności. Łukasz interpretuje zdarzenia w odniesieniu do tego jakie uważa, że powinny być – nie skupia się na tym co po prostu jest.

Wszystko co będzie gorsze od „powinienem” interpretowane jest jako niewystarczające i do tego często wtedy dodajemy sobie etykietkę.

Na przykład „Powinienem zarabiać X zł, jeżeli zarabiam mniej to jestem nieudacznikiem”.

A co by się stało gdyby Łukasz nie myślał, że powinien być piątkowym uczniem? Mógłby dostrzec wtedy, że czwórka to ocena „dobra” i mógłby czuć się z tym dobrze zamiast dodawać sobie etykietkę głupiego.

„Powinienem” to przekonanie, a nie obiektywna prawda.

Jeżeli wierzymy w „powinienem być jakiś”, „powinienem mieć coś”, to wtedy oceniamy siebie źle jeżeli nie spełniamy tych oczekiwań. Często nie przychodzi nam do głowy, że to co mamy czy umiemy jest tak właściwie w porządku. Często wtedy nie widzimy, że my jesteśmy ok, a to to przekonanie jest do zmiany.

Nie jesteś niewolnikiem swoich przekonań, możesz je zmieniać – to twój wybór, czy chcesz wierzyć w daną powinność czy nie.

 

Można by było podać szereg przykładów gdzie te zniekształcenia wpływają na Twoje poczucie własnej wartości – działają w pracy, w relacjach z innymi, wpływają na to czy jesteśmy zadowoleni ze swojego wyglądu albo ze swoich osiągnięć.

Postaraj się zauważać te 3 tendencje w swoim myśleniu – niesprawiedliwe porównania, etykietowanie i nadużywanie powinności. I jeżeli zobaczysz, że wpływają na Twoją samoocenę to pamiętaj, że na te sytuacje możesz patrzeć inaczej. Możesz dokonywać sprawiedliwych porównań, możesz zakwestionować powinność jeżeli Ci nie służy i… nie dodawaj sobie zbędnych, negatywnych etykiet – po co?

Pamiętajcie o zasubskrybowaniu kanału, jest jeszcze wiele zniekształceń, o których Wam opowiem!

Chcesz skomentować? Napisz pod filmem na YouTube