,

Myśli to nie fakty, czyli jak zmienić emocje, zmieniając sposób myślenia

Witam w kolejnym filmie:)

Jak pewnie już zauważyliście, na nasze emocje, samoocenę, obawy i wiele innych odczuć – wpływa nasz sposób myślenia. A na naszą interpretacje sytuacji z kolei, wpływają zniekształcenia poznawcze – działają podświadomie i wpływają na dużą część Waszego życia – dlatego właśnie o tym chcę Wam dzisiaj opowiedzieć.

 

Zastanawialiście się kiedyś, co tak właściwie wywołuje Wasze emocje?

  • Jak jest ciemno to może być niebezpiecznie, to przez to boję się późno wracać do domu.
  • To niesprawiedliwe, że to nie ja dostałem awans – wiadomo, że to przez to jestem zły, smutny i rozżalony.

A co gdybym Wam powiedziała, że to wcale nie ta sytuacja, wywołała te emocje, ale to jak ją postrzegacie?

 

Ola wracała późno do domu, było ciemno i szła uliczką, na której nie świeciły latarnie. Usłyszała za sobą kroki, odwróciła się i zobaczyła dwóch mężczyzn, zaczęła biec… w ich stronę, bo to byli chyba jej koledzy z pracy.

Jeżeli Ola by pomyślała, że Ci mężczyźni mogą jej coś ukraść to by się bała, ale gdyby pomyślała, że to jej znajomi to już lęk by się nie pojawił.

W tej samej sytuacji, emocje mogą być skrajnie różne, w zależności od interpretacji.

To nie samo doświadczenie wywołuje emocje, ale to co o nim myślisz.

Tutaj jest jeszcze jeden haczyk, na który się cały czas łapiemy. Każdy człowiek.

Przy automatycznym postrzeganiu sytuacji, nie jesteśmy w stanie wziąć pod uwagę wszystkich danych – jest tego po prostu za dużo. Jesteśmy więc skazani na stosowanie uproszczeń, żeby szybko zinterpretować sytuacje. Przecież myśl pojawia się od razu kiedy coś się dzieje, a czynników, które mogą wpłynąć na tę myśl, jest bardzo wiele! Nasze poprzednie doświadczenia, wiedza i schematy myślenia działają jak sitko, przez które przechodzą dane, z którymi się spotykamy – szybkie przesianie i zostaje to co myślimy o tej sytuacji. Dzięki temu szybko wyciągamy wnioski. Bomba! Ale też przez to…

Nasze myśli nie są faktami, a z całej rzeczywistości widzimy tylko to co przeszło przez sitko.

Na tej podstawie oceniamy sytuacje i z tej interpretacji też wynikają też nasze emocje.

Sitko każdego człowieka, działa w swój specyficzny sposób, to znaczy, że każdy z nas ma charakterystyczne dla siebie schematy myślenia. W najprostszej wersji można to opisać na przykładzie optymistów i pesymistów. Jedni w tej samej sytuacji widzą pozytywy, a inni negatywy. Ta sama szklanka, jest widziana jako do połowy pełna lub do połowy pusta. To ich schematy myślenia powodują, że interpretują tą sytuacje w ten sposób.

I najczęściej, jeżeli ktoś dostrzega pozytywne rzeczy w domu, to też te pozytywne dostrzega w pracy, w relacjach z innymi, na wakacjach i nawet kiedy pies nabroi.

Te schematy myślenia są często stałe i ciągle wpływają na to jak interpretujemy sytuacje, 

a to oznacza… że też ciągle wpływają na nasze emocje, motywacje, działania – na to w jaki sposób kreujemy nasze życie.

Dlatego właśnie praca nad nimi jest bardzo ważna i dlatego chcę Wam o tym opowiedzieć.

Możemy zobaczyć jakie są nasze tendencje w myśleniu i je zmieniać. Możemy zobaczyć jakie są najczęstsze składowe naszego sitka, tzn. jakie zniekształcenia poznawcze wpływają na to, który kawałek rzeczywistości dostrzegamy.

Po co? Kiedy dostrzegamy zniekształcenia w interpretacji, to możemy świadomie wpłynąć na to jak widzimy sytuacje i będzie to miało szereg plusów dla naszego życia – począwszy od samopoczucia po osiąganie celów.

 

Podam przykład zniekształceń poznawczych, żeby bardziej rozjaśnić ten termin.

Zniekształcenie to na przykład personalizacja, w tym kontekście oznacza, że bierzemy na siebie niewspółmierną część odpowiedzialności za negatywne zdarzenia i nie dostrzegamy tego, że inni również na to wpływają. Na przykład myślimy „rozstaliśmy się, bo ja jestem do kitu” albo „ta sytuacja tak się potoczyła, bo ja zrobiłam X”. Jeżeli jest to nasza tendencja w myśleniu, to będziemy się częściej obwiniać, czuć że zawiedliśmy, wytykać sobie błędy, a nie będziemy widzieć tych elementów, które pokazują, że to była wina również kogoś innego.

Może być też tendencja w drugą stronę, wtedy to zniekształcenie nazywa się obwinianiem. Zachodzi wtedy kiedy uważamy, że to inne osoby są źródłem naszych problemów czy nieprzyjemnych emocji i nie uznajemy naszej odpowiedzialności. Jeżeli to zniekształcenie będzie dominować, to nie będziemy widzieć naszego wkładu w sytuacje i również tego, że my mamy na nią wpływ i możemy ją zmienić. Z  całej gamy danych dostrzeżemy te, które świadczą o tym, że to ktoś inny jest winny naszej sytuacji.

Obydwa te zniekształcenia należą do grupy tych, które są często wyróżniane w terapii poznawczo-behawioralnej. Jest ich więcej i wszystkie z nich mogą mieć silny wpływ na Twoje życie, dlatego w kolejnych filmach będę dalej o tym mówić i będę się już skupiać na konkretnych zniekształceniach.

 

Zasubskrybuj kanał na YouTube,  żeby wiedzieć o kolejnych filmach lub zapisz się na newsletter – wtedy informacja o nowych filmach będzie czekała na Ciebie na mailu:). Buźka!

Chcesz skomentować? Napisz pod filmem na YouTube:)