3 sposoby żeby zmienić negatywne przekonania, w które mocno wierzymy.

Cześć, dzisiaj porozmawiamy o tym jak sobie radzić z negatywnymi przekonaniami – takimi, które wiemy że są dla nas niekorzystne, przeszkadzają nam ale pomimo tego bardzo ciężko jest nam przestać w ten sposób myśleć.

 

Pewnie każdy z nas ma czasem myśli, z którymi czuje się źle albo które go powstrzymują przed jakimś działaniem. Mówiłam we wcześniejszych filmach o pracy z przekonaniami i jak to działa – linki znajdziecie w opisie, warto je obejrzeć. W skrócie – to co jest najważniejsze do tego filmu to założenie, że myśli to nie fakty tylko interpretacje i że można zastanowić się nad ich prawdziwością – w większości przypadków okazuje się, że te myśli wcale nie są w 100 procentach prawdziwe.

Na przykład ktoś uważa, że jest głupi bo dostał jedynkę z matematyki, a inna osoba w tej samej sytuacji pomyśli, że dostała 1 bo się nie przygotowała wystarczająco i w ogóle nie pojawi jej się w głowie, że to oznacza, że jest głupia. Wiara w „jestem głupi” to efekt jednej z możliwych interpretacji.

No i do tej pory wydaje się to proste, ale schody pojawiają się wtedy kiedy mamy jakieś przekonanie, w które wierzymy tak mocno, że nie potrafimy go zakwestionować. Pomimo, że byśmy naprawdę chcieli, bo na przykład wcale nam nie pomaga to że uważamy się za nieudaczników.

I co wtedy?

  1. Jednym ze sposobów jest przypomnienie sobie wydarzenia kiedy po raz pierwszy uwierzyliśmy, że to prawda.

Jako dzieci często widzimy świat zupełnie inaczej niż dorośli i często nie do końca racjonalnie zrozumiemy jakąś sytuacje. Na przykład dorosły człowiek rozumie, że kiedy rodzice się rozwodzą to nie jest to wina dziecka, ale dziecko widzi to zupełnie inaczej i na przykład może czuć, że rodzic odszedł bo było niegrzeczne i to jego wina. Jeżeli później nie przyglądamy się tym przekonaniom i nie zastanawiamy się czy to prawda to towarzyszą nam dalej one w dorosłym życiu. Dodatkowo wpływają na interpretacje kolejnych sytuacji, co powoduje że utwierdzamy się w tym, że są prawdziwe.

Kiedy przypomnicie sobie jakąś sytuacje kiedy uwierzyliście w jakieś przekonanie wtedy postarajcie się spojrzeć na tą sytuacje z dystansu. Tak jakbyście zobaczyli to wydarzenie z boku i wtedy łatwiej przyjdzie Wam inna interpretacja tej sytuacji. Kiedy zakwestionujecie to pierwsze wydarzenie, które zasiało w Was dane przekonanie to będzie łatwiej później to przekonanie kwestionować kiedy będzie Wam znowu przychodzić do głowy.

 

  1. Kolejny sposób to zastanowienie się nad tym kto Wam to przekonanie powiedział

Czasami przekonania bazują na interpretacjach doświadczeń ale nie zawsze. Bywa tak, że na przykład rodzice nam je często powtarzają i wtedy zaczynamy w nie wierzyć. Kiedy sobie przypomnicie kto to przekonanie Wam powtarzał to znowu – spójrzcie z dystansu na tą osobę i zastanówcie się dlaczego może się mylić? Czego nie brała pod uwagę? A może jej informacje są nieaktualne, sytuacja się zmieniła i to przekonanie przestało być prawdziwe?

 

  1. I kolejny sposób to zwrócenie uwagi na – uwaga! Na to przed czym Was chroni to przekonanie albo co Wam daje dobrego.

Nawet jeżeli pozornie wydaje Wam się, że dane przekonanie jest tylko niekorzystne – no bo co może być dobrego w myśleniu, że jesteś beznadziejny? A no na przykład to przekonanie daje wymówkę żeby czegoś nie robić i mieć w stosunku do siebie niższe wymagania. Powstrzymuje też przed działaniem, które mogłoby skutkować porażką. Albo inny przykład – myślenie „bogaty to złodziej” sprawia, że czujemy się bardziej komfortowo z tym że nie mamy dużo pieniędzy, a myślenie że Kaśka jest dla wszystkich niemiła, chroni nas przed zobaczeniem, że swoim zachowaniem wpływamy na to jak ona się do nas odzywa.

To normalne, że się boimy jakiś rzeczy, unikamy ich albo że łatwiej jest nam myśleć źle o innych niż zauważyć swoje błędy – każdy tak czasem ma. Jednak jeżeli chcemy się pozbyć tych negatywnych przekonań, to warto spojrzeć na to przed czym to przekonanie nas chroni.

 

Podsumowując 3 rzeczy, które warto zrobić z opornym przekonaniem:

  1. Znaleźć pierwsze wydarzenie kiedy się ono pojawiło
  2. Przypomnieć sobie od kogo przejęliśmy to przekonanie
  3. Zwrócić uwagę przed czym nas chroni czy powstrzymuje to przekonanie

A później zabrać się do zastanowienia czy to przekonanie aby na pewno jest prawdziwe.