Praca z mechanizmami obronnymi – sposób na trwałą zmianę

Cześć! Witam Cię na moim psychologicznym kanale. Jeżeli interesuje Cię praktyczna wiedza psychologiczna to jest to miejsce dla Ciebie:)

Dzisiejszy film jest o mechanizmach obronnych, temat o który Piotr poprosił w komentarzach – dzięki za inspiracje i przy okazji jeżeli jesteś moim subskrybentem albo dzielisz się swoim zdaniem w komentarzach, to dziękuję. To że jesteście daje mi ogromną motywację:)

 

Wracając do mechanizmów obronnych – to bardzo przydatny temat dlatego, że praca z nimi pozwala zobaczyć nasze uczucia, obawy i prawdziwą rzeczywistość, którą te mechanizmy obronne przykrywają.

Można, zamiast ukrywać prawdę przed samym sobą i wkładać w to dużo wysiłku, wypracować to żeby czuć się z nią dobrze.

Zobaczenie tego co w nas siedzi głęboko, umożliwia trwałą zmianę – to naprawdę silne narzędzie do rozwoju i rozwiązywania psychologicznych problemów.

 

Mechanizmy obronne towarzyszą każdemu z nas, codziennie. Funkcjonują u całkowicie zdrowych, normalnych ludzi.

To naturalne sposoby umysłu, na to żeby chronić nasze ego przed trudnymi, nieakceptowanymi doświadczeniami.

Bronią nas przed podświadomymi uczuciami, zmniejszają poziom lęku, zaburzają też widzenie rzeczywistości jeżeli jest niekorzystna dla naszej samooceny.

Pomagają nam w ten sposób radzić sobie z trudną rzeczywistością, np. nie czujemy swoich nieprzyjemnych emocji tylko projektujemy je na innych albo jeżeli jakieś elementy rzeczywistości podważają naszą samoocenę to ich nie dostrzegamy.

Pojawiają się np. w sytuacjach kiedy nie możemy wyrazić pewnych emocji dlatego, że są nieakceptowane w społeczeństwie, np. czujemy złość na szefa albo mamy żal do zmarłej osoby.  Od dziecka uczymy się, że pewne emocje są złe (co wcale nie oznacza, że takie są) – np. dzieci nie mogą wyrażać złości do rodziców, chłopcom powtarza się że płacz to słabość.

Zakazane czy nie, te emocje i tak nam towarzyszą w życiu codziennym, ale my chowamy je przed nami samymi, właśnie poprzez mechanizmy obronne.

Nie zdajemy sobie z tego sprawy bo działają podświadomie, automatycznie.

 

Pewnie macie znajomych palaczy – jak myślicie ile z nich realnie zdaje sobie sprawę że wdychają truciznę i naprawdę znacznie zwiększają prawdopodobieństwo śmiertelnych chorób?

Albo inny przykład – Kojarzycie motyw srogiej zimy, mroźny wiatr, śnieg padający prosto w oczy i palaczy na szybko wychodzących chociaż na kilka buchów? Ale od części z nich wciąż usłyszysz „palę bo lubię”.

To przykłady mechanizmu zwanego zaprzeczeniem, kiedy nie akceptujesz pewnej prawdy i udajesz że jej nie ma.

-Nie jesteś uzależniony tylko codziennie pijesz bo lubisz

-My się wcale nie rozstaliśmy, jutro się pogodzimy.

Tych mechanizmów jest oczywiście więcej – żeby nie przedłużać filmu poszczególne mechanizmy omówię w kolejnych, a teraz skupię się na tym jak z nimi pracować i jakie to daje możliwości. W między czasie możecie już zobaczyć film o przeniesieniu.

 

Po co ruszać te mechanizmy skoro nas chronią?

To prawda, że w niektórych sytuacjach są przystosowawcze, wręcz niezbędne – pomagają jeżeli emocje są zbyt silne żeby sobie z nimi w danym momencie poradzić.

Jednak w skali makro poszczególne mechanizmy łączą się ze sobą i tworzą coś typu mur, który nie pozwala zobaczyć nam prawdziwego świata i poczuć własnych uczuć, utrudnia realną ocenę siebie i powstrzymuje przed otworzeniem się na bliski kontakt z innymi. Często nie rozumiemy przez to naszych własnych zachowań, a wyparte emocje wpływają na nas w najmniej oczekiwanym momencie.

 

Praca z mechanizmami obronnymi pozwala poznać siebie lepiej i trwale zmienić nieproduktywne aspekty.

Według mnie, jeżeli chcecie się naprawdę rozwijać albo trwale rozwiązać psychologiczne problemy to nie da się tego zrobić bez zobaczenia co umysł zniekształca i dlaczego, bez spotkania się z wypieranymi uczuciami, bez stawienia czoła prawdzie o nas samych.

Dodatkowo zrozumienie jak mechanizmy działają na Ciebie, pozwoli lepiej zrozumieć ich działanie na innych ludzi. Być może zaczniesz zauważać, że to jak inni Cię traktują może być odbiciem ich mechanizmów obronnych. Np. jeżeli ktoś się na Ciebie złości to może być to efekt ich projekcji lub przeniesienia, niekoniecznie jest to twoja wina.

 

Wiemy już po co pracować z mechanizmami obronnymi, więc teraz czas na instrukcje jak to robić.

  • Zacznij od identyfikacji tego jaki jest mechanizm obronny – zauważ i nazwij go
  • Zastanów się później jaka jest jego funkcja? Przed zobaczeniem, poczuciem albo zrobieniem czego Cię broni? Czego się obawiasz? Co w danej sytuacji jest zagrażające dla ego?
  • Przeanalizuj plusy i minusy mechanizmu obronnego. Odpowiedz sobie szczerze na pytanie czy chcesz to przepracować? Czy jesteś gotowy przeżyć to co jest pod spodem?

Jeżeli czujesz że coś może być dla Ciebie za ciężkie to lepiej pracuj z pomocą specjalisty.

  • Jeżeli czujesz się gotowy to czas na dokładne zobaczenie tego co przykrywa mechanizm
    • Może widzisz coś negatywnego o sobie, może myślisz coś co jest nieakceptowane społecznie, może wyparłeś krzywdzące wydarzanie, może od razu pojawia się silna emocja.
  • Cokolwiek to jest, pogódź się z tym że to się wydarzyło lub że to istnieje w Tobie. Chociażby była to przykra prawda, to jest to prawda.

Nie łatwe? Skup się na emocji, która temu towarzyszy. Po przerobieniu jej będzie Ci łatwiej to zaakceptować i czuć się dobrze z niewygodną prawdą.

  • Spotkaj się z tym uczuciem. Zaakceptuj je i pozwól sobie je poczuć w pełni. Jeżeli czujesz złość to możesz walić w poduszkę tak długo jak będziesz potrzebować, jeżeli czujesz że chcesz płakać to pozwól łzom płynąć.
  • Do świadomego przeżycia emocji polecam praktykę uważnościtu znajdziecie do film o tym. Z całego serca polecam tą metodę.
  • Po zauważeniu mechanizmu i przeżyciu emocji, którą przykrywał zobaczycie jak bardzo zmieni się Wasze podejście i emocje w tej sytuacji.

 

Jeżeli ten film jest dla Ciebie wartościowy to udostępnij go proszę. Wkładam w filmy sporo pracy, po to żeby pomóc jak największej ilości osób – możesz dołożyć swoją cegiełkę!

 

Chcesz skomentować? Napisz pod filmem na YouTube:)