,

Siła UWAŻNOŚCI – metoda na poradzenie sobie z EMOCJAMI

Treść filmu:

Cześć, ten film jest częścią serii o tym jak sobie radzić z emocjami, temat z którym każdy z nas się boryka. Dowiesz się jak wiele w tym temacie może dać uważność, obserwacja i świadome odczuwanie emocji. Podam konkretne ćwiczenie, żebyś mógł z tej wiedzy korzystać w życiu.

Jeżeli chodzi o mnie, to jest właśnie metoda, którą ja stosuje wtedy kiedy pojawiają się nieprzyjemne emocje i działa, i pomaga nie tylko w momencie kiedy czuję emocje ale też zauważyłam zmiany w dłuższej perspektywie.

 

Uważność – co to właściwie jest?

Najłatwiej zrozumieć to na przykładzie.

Na czym skupiasz teraz uwagę? Co widzisz? Słyszysz? Co czujesz emocjonalnie? O czym myślisz?

A czego nie zauważasz  z rzeczy, które się dzieją właśnie w tym momencie?

Co się dzieje właśnie z twoją dłonią? Jest spięta czy rozluźniona? Czegoś dotyka?

Dopóki nie zwróciłeś uwagi na dłoń to nie miałeś zielonego pojęcia co się z nią dzieje, pomimo że to Twoja ręka, prawda?

 

Przypomnij sobie ostatni posiłek jaki jadłeś. Czy czułeś smak? Jaki to był smak?

Na ile skupiałeś się na jedzeniu a na ile myślałeś o czymś zupełnie innym?

Czy jeżeli skupiałeś się na czymś innym to byłeś w stanie tak naprawdę poczuć smak?

Ja niestety mam kiepski nawyk szybkiego jedzenia, ale czasem celowo, świadomie jem powoli i skupiam się na smaku.

Boże jakie to jedzenie jest wtedy dobre! Aż mi ślinka cieknie na samą myśl. Hmm… Takie soczyste jabłko;)

Uważne smakowanie jedzenia jest znacznie przyjemniejsze, niż jedzenie kiedy umysł biega zupełnie gdzie indziej niż tu i teraz.

Tak jest z wieloma rzeczami.

Jeżeli nie jesteśmy uważni na to co się dzieje w tym momencie koło nas i co odczuwamy przez poszczególne zmysły to tego nie zauważamy.

Możemy przejść obok czegoś niesamowicie pięknego i tego nawet nie zauważyć.

Możemy dla odmiany

  • być tu i teraz i widzieć piękno w małych rzeczach,
  • zauważać subtelne, ciepłe gesty innych ludzi,
  • widzieć drobne rzeczy które mogą nas rozweselić,
  • po prostu czuć się dobrze akceptując to co jest teraz.

Jest tyle cudownych rzeczy, których nawet nie zauważasz, bo jesteś zapętlony w kołowrotku myśli.

 

Uważność nie tylko pozwala nam się cieszyć najzwyklejszymi rzeczami, ale również pomaga nam znosić ogromne ciężary emocjonalne.

Terapie oparte na uważności stosuje się w leczeniu wielu problemów psychicznych m.in depresji i zaburzeń lękowych. Są jednymi z najlepiej potwierdzonych naukowo metod psychoterapii.

Różnica pomiędzy tą metodą, a na przykład terapią poznawczo-behawioralną jest taka, że nie skupiamy się na zmianie niekorzystnych przekonań i zachowań, tylko zmieniamy nasze podejście do bolesnych myśli, doznań i emocji. 

Zamiast walczyć, akceptujemy je.

Otwieramy się na wszelki rodzaj doznań, w tym tych nieprzyjemnych i w ten sposób jednocześnie otwieramy się na życie takie jakie naprawdę jest ze wszystkimi radościami i trudnościami – ma to paradoksalnie transformującą moc.

Trudności przestają nas uwierać kiedy przestajemy je traktować jako coś złego i zaczynamy patrzeć na nie jak na naturalną część życia, którą właśnie w tym momencie przeżywamy. I to jest ważne słowo:

Przeżywamy

Nie staramy się tego unikać, uciekać, zamiatać pod dywan, zajmować się czymś innym, tylko doświadczamy danej emocji, odczuwamy ją i akceptujemy.

 

Za chwilę zrobimy razem ćwiczenie, które pokaże Ci jak zastosować uważność w praktyce żeby poradzić sobie z daną emocją. Przed tym jeszcze chciałabym powiedzieć o dwóch mitach, które mogłyby pojawić Ci się w głowie.

Pierwszy – Nie potrzebujemy medytować godzinami i prowadzić życia zakonnika żeby odczuć korzyści z uważności czy medytacji. Możesz zacząć od małych rzeczy jak zauważenie odczuwanych emocji, automatycznych zachowań czy świadomości odczuć w ciele i to już będzie miało pozytywny wpływ na Twoje życie.

Drugi mit – być może obawiasz się, że jeżeli przestaniesz uciekać od emocji i pozwolisz sobie odczuć ją w pełni to ona się nigdy nie skończy lub będzie zbyt silna żeby sobie z nią poradzić. To nie prawda. Każda emocja się kończy. Co więcej kończy się szybciej jeżeli pozwolisz jej przepłynąć. Dodatkowo, jeżeli przestaniesz traktować emocje jako coś złego i przestaniesz wkładać wysiłek żeby jej nie czuć to wtedy ona będzie znacznie mniej nieprzyjemna.

(Aczkolwiek u osób z zaburzeniami depresyjnymi czy lękowymi emocje może trwać dłużej, więc w takim wypadku oczywiście znacznie lepiej pracować ze specjalistą).

 

Więc co konkretnie możesz zrobić żeby uwolnić się od emocji za pomocą uważności?

Następnym razem, kiedy poczujesz złość, smutek, żal, lęk czy jakąkolwiek inną nieprzyjemną emocję, wtedy nie unikaj jej tylko zacznij ją obserwować.

Możesz to robić wszędzie (nawet w autobusie), w takiej pozycji jak Ci wygodnie (może to być nawet w trakcie spaceru do pracy), jeżeli masz warunki to lepiej zamknij oczy ale nie jest to konieczne.

 

Podczas obserwacji emocji, pojawią się myśli – zauważ je, ale postaraj się za nimi nie podążać, nie myśl dalej na ten temat, tylko skup się na obserwowaniu emocji.

Co zjem na kolacje? Pranie jutro musze zrobić! Ale fajnie było wczoraj…. Stop! Bądź tu i teraz.

Wybierz że chcesz być w tym momencie, całym sobą. Poczuj w pełni swoje emocje, to jest to co jest prawdziwe w tym momencie.

 

Nie oceniaj, tylko obserwuj.

Negatywny, nieprzyjemny – to interpretacja umysłu. Bez niej emocja to po prostu odczucie, samo w sobie Cię nie skrzywdzi.

Niezależnie od tego co się dzieje, jak silna jest emocja – pozwól na to, pozwól sobie naprawdę ją odczuć, zaakceptuj to jak się czujesz. Na pewno jest mniej przyjemna niż poczucie szczęścia, ale to też jest część Ciebie – to jest część Ciebie tak samo jak radość, miłość, spokój. Doświadczając jej, poznajesz siebie głębiej.

 

Być może zaobserwujesz jak emocja się zmienia, zwiększa się lub zmniejsza jej nasilenie. Być może przetrasformuje się w inną emocję, np. po przeżyciu gniewu poczujesz bezsilność. Wszystkie takie zmiany są dobre, po prostu kontynuuj obserwacje.

W pewnym momencie poczujesz że emocja słabnie, aż w końcu… zniknie, zrobi się cicho i spokojnie (wyłączenie muzyki). Uwolnisz się od emocji, przestanie ona wpływać na Twoje myśli i zachowanie.

 

Ta metoda pozwoliła mi uwolnić się od emocji i bardzo zmieniła perspektywę. Dzięki niej przestałam bać się nieprzyjemnych emocji. Skoro przeżyłam tą emocje raz, to bez problemu przeżyję ją drugi raz – strach ma wielkie oczy ale kiedy zajrzysz w te oczy to okazuje się że niczego strasznego tam nie ma.

 

Szczerze mówiąc, naprawdę się bałam zacząć ten kanał na YouTube, najbardziej się bałam że pomimo ogromnej pracy w przygotowanie filmu, jednak zrobię błąd.

Jednocześnie czułam że bardzo chcę to robić, że chcę przekazywać ważną dla mnie wiedzę. Co mi pomogło ostatecznie zacząć? Świadomość, że niezależnie co się wydarzy, to i tak najgorsze co się może dla mnie wydarzyć to bardzo nieprzyjemne emocje, tylko, jestem w stanie wziąć je na klatę i doświadczyć ich w pełni i wiem ze one miną (może być bardzo trudno, to prawda ale – to będzie przejściowy stan).

I kiedy tak patrzysz na sytuacje to strach przestaje mieć wielkie oczy. I jesteś w stanie zrobić dużo rzeczy, które wcześniej były po za zasięgiem.

To uciekanie od sytuacji, które mogą wywołać negatywne emocje, skraca twoje możliwości.

 

Mam nadzieję, że dzięki temu filmowi zrobisz chociaż jedną rzecz dla siebie, przed którą powstrzymywały Cię negatywne emocje. Jeżeli czujesz że Twoi znajomi mogą również z tego filmu skorzystać to prześlij im linka.

 

Chcesz zostawić komentarz? Napisz pod filmem na YouTube:)